Oldalak

2012. december 26., szerda

Suzanne Collins - Éhezők Viadala trilógia


Ezt a sorozatot csak egyben lehet értékelni. Pár nap alatt végeztem a három résszel, és a végén nagyon nehezen tettem le.
Akkor kezdjük is az elején. Igen, részben azért voltam kíváncsi rá, hogy mi az a nagy hűhó körülötte. Mellette pedig megjelent a film is....de arról később.


ÉHEZŐK VIADALA

Előélet: Sokáig nem is hallottam erről a sorozatról, egészen addig, míg megjelent a 3. része itthon. Egyszerűen el akartam olvasni, valami hajtott belülről. Egy kedves barátnőm adta kölcsön mindhárom részt, így nem maradtam kielégítetlenül.

Röviden:  "Észak-Amerika romjain ma Panem országa, a ragyogó Kapitólium és a tizenkét távoli körzet fekszik. A Kapitólium kegyetlenül bánik Panem lakóival: minden évben, minden körzetből kisorsolnak egy-egy tizenkét és tizennyolc év közötti fiút és lányt, akiknek részt kell venniük Az Éhezők Viadalán. Az életre-halálra zajló küzdelmet élőben közvetíti a tévé.
A tizenhat éves Katniss Everdeen egyedül él a húgával és az anyjával a Tizenkettedik Körzetben. Amikor a húgát kisorsolják, Katniss önként jelentkezik helyette a Viadalra, ez pedig felér egy halálos ítélettel. De Katniss már nem először néz farkasszemet a halállal – számára a túlélés a mindennapok része. Ha győzni akar, olyan döntéseket kell hoznia, ahol az életösztön szembe kerül az emberséggel, az élet pedig a szerelemmel.
Suzanne Collins regénye megjelenése óta hatalmas siker szerte a világon. Az izgalmakban és érzelmekben bővelkedő regényből hamarosan mozifilm is készül."


Külső: Szeretem a fekete borítós könyveket, és ez szép, a maga egyszerűségében. A betűtípusa nem zavaró, illik a történethez.

Belső:

VIGYÁZAT! ERŐSEN SPOILERES KRITIKA!

Húú, hát bennem kettős érzések vannak ezzel a könyvvel kapcsolatban. Haragszom rá,de imádtam! :-)
Azt utáltam benne, amilyen világot az írónő felépített. Ez lesz a jövő? Hát kösz, de én ebből inkább nem kérnék! Már ha csak rá gondolok, ugyanúgy elkeseredett és harcias leszek, mint Katniss. Mert egy ilyen jövőben élni lehetetlen, és elkeserítő.
Amit imádtam benne: az egész! :D Jól van megírva, igaz, ehhez az E/1-es meséléshez hozzá kellett szokni. Az elején bele kellett rázódni.
Magával a Viadallal se vagyok kibékülve. A Kapitólium nem jó, gonosz, és én haragszom rájuk. Azért, mert fiatalok halnak meg ártatlanul, és az amúgy is jómódúakból előhozzák az állatot. Szó szerint.
A cselekménye összefüggő, érthető, gördülékeny.
Nos, jöjjenek akkor a szereplők. Katniss. Egy kedvelhető, kicsit naív, de ettől függetlenül ügyes, bátor és okos lány. Tetszik a magabiztossága, a harciassága.
Gale. Róla nem sok mindent tudunk meg az első könyvből, csak annyit, hogy szerelmes Catnip-ba… Csak nem lép, és így lemarad….
Peeta. Óó, róla nem tudok objektív véleményt írni :D Én őt okos, helyes, aranyos, menthetetlenül szerelmes, hős srácnak képzelem :D És az is!! :DD
Ennyit a főszereplőkről. A mellékszereplők kedvelhetőek voltak, főleg Cinna. Effie és Haymitch is kellettek, eltalált személyek lettek. Kicsit zavaróak és idegesítőek voltak a nevek, de egész megszoktam a végére.
A Viadal leírása nem tetszett annyira. Az előkészítés, a felkészítés, az interjúk tetszettek, élvezhetőek voltak. Cinna és Portia húzásai megnyerőek voltak :)
De amikor bekerültek az arénába, valamit hiányoltam. Mégpedig azt, hogy más szemszögéből is lehessen látni a Viadalt. Mert csak annyit láttunk, amennyit Katniss. És roppant idegesítő volt, hogy napokig csak a csaj gondolatai olvashatjuk. A vége tetszett, meglepő fordulat volt a mutánsok, és az új szabály eltörlése is. Akkor konkrétan csapkodtam a könyvet, hogy NEM! De aztán szerencsére ügyesen megoldották ezt is :))
Jajj, mikor Katniss megtalálta Peeta-t, és ápolta, meg Peeta karjaiban aludt.. én is aludtam volna ott :DD
Viszont a végéért haragszom. nem lehet így elvágni! Semmit nem tudtunk meg arról, hogy Prim és az anyjuk hogyan élte meg a viadalt, vagy éppenséggel Gale. Vártam volna egy kis féltékenységi jelenetet, vagy valamit legalább! De nem! Nem baj, így is volt a végén katarzis :))


Tartalom: 5 / 4, 5 pontot kapott nálam.
Borító: 5 / 4, 5


FUTÓTŰZ 

Külső: Jó volt a színválasztás. Szép rajta a fecsegőposzáta.

Röviden:  
"A Kapitólium dühös.
A Kapitólium bosszúra éhes.
A Kapitólium vért akar látni.
És az igazi harc csak most kezdődik.
Katniss és Peeta megnyerték az Éhezők Viadalát, így ők és a családjaik megmenekültek az éhezéstől, de a fiatalok nem ülhetnek nyugodtan a babérjaikon. Vár rájuk a hosszú Győzelmi Körút, ismét csak a tévénézők árgus szeme előtt.
A kötelező udvariaskodás unalmát azonban döbbenet és félelem váltja fel, amikor hírét veszik, hogy lázadás készül a Kapitólium ellen. Snow elnök sosem habozott lesújtani az engedetlenekre, és most is ott csap le, ahol senki sem várja. Emberek halnak meg, családok lesznek földönfutók, Katniss és Peeta pedig újabb küzdelemre kényszerülnek, ahol a tétek még nagyobbak, mint korábban."


Belső: VIGYÁZAT! ERŐSEN SPOILERES KRITIKA!
 Wáóó! Ez aztán a folytatás! Pörögtek az események és a váratlan fordulatok.
Kíváncsian kezdtem neki. Hogy mi lesz Peeta-val. Hogy Gale mennyire lesz féltékeny. Aztán ezek elmaradtak. Peeta szomorú volt, de nem csüggedt. Talált egy új hobbit. Gale irtó féltékeny volt, csak nem mutatta ki. Ő a munkába temetkezett.
Az első része eseménytelennek tűnik. de nekem tetszett. Nem a szenvedésük, hanem hogy jobban megismerhettük a szereplőket.
A Körút nem volt annyira érdekes, mint amire számítottam. Inkább bepillantást engedett a körzetekbe. És az ott lakók világába, érzéseibe.
Egyszer csak az események felpörögnek. Új Békeőrök jönnek a körzetbe. Új szabályok lépnek életbe. Újra áram alatt van a kerítés. Snow elnök nem viccelt. Kegyetlenségének tényleg nincsen határa… Ő jól érzi magát a saját rezidenciájában, meg van mindene. Csak szórakozásra vágyik. Így kerül megrendezésre a Nagy Mészárlás. Várható volt, hogy valamit úgy is kitalál, hogy Katniss ne éljen boldogan, de ez már sok volt. És kegyetlen.
A Győztesek Viadala. Elképesztő, hányféle győztes vonult fel, hányféleképpen dolgozták fel a dolgokat. Volt egy két idegesítő alak közöttük, az biztos. Nem mindig értettem Haymitch kéréseit, tanácsait, de végül megértettem. Mindent.
Jók voltak az új szereplők :) Johanna, az arrogáns győztes, Finnick a macsó győztes, Mags…
Tetszett ez a szövetség. Morbid vagyok, de tetszett ez az aréna is :D Jó megoldások voltak benne. Nagyon jól összedolgoztak. Kivéve a huzalig…. ott éreztem, hogy valami baj lesz ebből… Tudtam, hogy Haymitch sumákol valamiben, de nem hittem volna, hogy pont ebben.
Imádtam ezt a részt, mert több szerelmes Peeta-t kaptunk :))) Igaz, Gale-t még mindig hiányoltam,de kárpótolva voltam.
Drága Cinna! Nagyszerű ruhákat csináltál, parádés meglepetések voltak…. Hiányozni fogsz :(( Nem ezt érdemelted!
A végével nem teljesen értek egyet, szerintem Peeta-t is meg lehetett volna menteni…de gondolom ennek így kellett lennie….
Abszolút favorit lett ez a rész! Jobb, mint az első. Nekem abból hiányzott valami. Vagy csak hozzá kellett szoknom. Ami itt sikerült.

Tartalom: 5 / 5 pontot érdemelt ki.
Borító: 5 / 5


A KIVÁLASZTOTT
Külső: Itt kiteljesedik minden. A szín, a fecsegőposzáta....

Röviden: "Bár minden ellene szólt, Katniss Everdeennek kétszer is sikerült élve kikerülnie az Éhezők Viadalából. Túlélt minden megpróbáltatást, de még mindig nincs biztonságban. Mert a Kapitólium bűnbakot keres a lázadás miatt. Snow elnök pedig egyértelművé tette: Kapitólium haragja elől senki sem menekülhet. Sem Katniss családja, sem a barátai, sem pedig a 12. Körzet lakói.
De közeledik a végső forradalom ideje. Amikor a nép végre szembeszáll a Kapitólium zsarnokságával. És ebben a forradalomban Katnissnak döntő szerepe lesz. Az ő bátorságától, kitartásától és eltökéltségétől függ Panem jövője. Mert ő a kiválasztott. De maradt-e elég ereje hozzá, hogy megvívja az utolsó, mindent eldöntő harcot? Suzanne Collins trilógiája az utóbbi évek legnagyobb nemzetközi könyvsikere, amely hónapokon át vezette az eladási listákat a világ számos országában. 2012 márciusában pedig a mozikba kerül Az Éhezők Viadala filmváltozata, Jennifer Lawrence-szel a főszerepben."


Belső:

Nem is tudom, mi a ménkűt írjak….. Hatalmas SPOILER-ekkel lesz tele, az tuti!
Mazsidrazsi vagyok. Olvastam az Éhezők viadalát. A Tizenkettedik körzet az otthonom. És a láng bennem is lobog…
Töröm a kis buksimat, hogy mit is írjak.. Gyűlölöm az írónőt! Az egész könyv letargikus hangulatban telik. Reményt még csak elvétve se találunk. Pedig Katnisstól azt vártam volna.
Sose hagyjon el a remény Nem reménykedett. Feladta magát. Elhanyagolt mindenkit, csak magára gondolt, hogy ne fájjon neki. pedig Johanna és Finnick is foglalkozott vele. Haymitch pedig örökké a mentora maradt….
A Tizenharmadik körzet nem tetszett. Ugyanaz volt a szisztémája. Jó, rendben, valahogy fent kellett tartani a rendet. No de így? Ahogy a Kapitólium?? Plutarch kedvelhető volt, de Coin elnököt nem tudtam megkedvelni. A hideg kirázott tőle.
Gale teljesen kifordult önmagából. Vagy inkább most derült ki, ki is Ő igazán. Sajnáltam szegényt, hogy Katniss még most sem figyel rá, sőt, apróságokon felhúzza magát. De ami a végén történt… Azt lehet én se bocsátottam volna meg. Valószínűleg ezért ment a Második körzetbe. De csak így ennyi? Ennyivel elintézték a kapcsolatukat?? De legalább nem kellett döntenie…
Beetee-t és Finnick-et tökre megkedveltem. Jó volt látni, hogy Finnick magára talál, majd boldog lesz Annie oldalán. De a végén miért?!!! MIÉRT? Szegény Annie.. :(
Prim … nem tudom elhinni, hogy az írónő ezt tette vele….Az egész sorozat arra épült, hogy Katniss meg akarja védeni, óvni Prim-et…erre tessék…. Haragszom az anyjára is. Egy anya nem tehet ilyet. Oké, hogy nem szerették egymást annyira, de csak ők maradtak egymásnak…
Az első sortól kezdve reménykedtem, hogy Peeta rendben és épségben túléli a Nagy Mészárlást…. Aztán csak vártam. Jöttek az interjúk. De végül mégis csak hozzájuk került. Tetszett ez a megoldás a vadászdarazsakkal. Csak kár, hogy Katniss önérzetét bántotta, hogy Peeta már nem szereti, hanem gyűlöli, és így későn jött rá arra, hogy hozza vissza a régi Peeta-t. Jajj Peeta… De azért szép volt, hogy kitartottak egymás mellett. Kár, hogy Katniss egy idióta, és nem a megfelelő nő Peeta-nak….
A háborúról ne is beszéljünk. Ezek a podok meg a fekete trutyi, meg hogy ők a Sztár Osztag…. Kész voltam ettől. És az osztag tagjai… Nagyszerű, mindenki olyan önfeláldozó, csak hogy Katniss bosszút tudjon állni Snow elnökön… És a végső harcot nem Katniss, nem az osztag, de még nem is a Tizenharmadik körzet vívta. A lázadók nyerték meg az egész háborút.
Az Epilógus egy vicc volt. Ugye?? Katniss meg a gyerekek?? Annyira felesleges és felháborító volt az utolsó két oldal…. Ott kellett volna befejezni, ahol Katniss végül elismeri, hogy szereti Peeta-t.. Addig szép és jó volt.
Utálom ezt a könyvet. Gale egy öldöklő pasivá válik, aki szereti Katniss-t minden rossz tulajdonságával együtt, de aki nem érdemli meg egyik srácot sem. Peeta egy jobb lányt érdemelt volna, és Katniss boldogan élhetne Haymitch-al és a fehérszesszel….
De egy valamit köszönök Collins-nak: hogy sikerült megríkatnia. Kellett ennek a résznek, hogy végigbőgjem.

Hiába tökéletes lezárás, hiába utolsó kötet, a sok fenntartás és veszteség miatt 5/4 pontot kapott végül.
Borító: 5/ 4, 5

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése